tremissar

kräftfest

Av inger Nilsson - 2021-09-19 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev inte så många kräftor i år, ett femtiotal. Vi köpte till lite kräftor. Ingela kokar alltid kräftorna. Det har hon blivit bra på. Jag tyckte de var godare. De köpta kräftorna smakade kummin, inte så gott tyckte jag. Vi har blivit bortskämda så vi köper bara svenska. Vi som firade var mina barn, barnbarn  med respektive. Per och hans tvillingbror Erik med sällskap och Villes kompisar Cliff och Iris. Det var ett munternt gäng. Vi sjöng och spelade musik och åt många goda pajer. Vi satt ute på Pers och Elisabeths veranda- Där var det skönt med infravärme. Sen gick vi in och fikade. Jag tycker det är roligt att kunna träffas vid olika tillfällen

Jag tänker alltid på när min tvillingsyster Sylvie och jag på 40-talet varje sommar fiskade kräftor med vår morfar Erik varje sommar. Vi gick längs sjöstranden med ficklampor och lyste. Det fanns gott om flodkräftor då. Vi hade håvar med oss och fångade upp kräftorna. Mormor Cecilia kokade dom. Jag har alltid tyckt om kräftor. Det var inga stora kräftskivor. Det var morbror Sven och hans sällskap Ruth, Mamma Märta och ibland vår pappa Hilding. Kanske det ibland var några grannar från gården Guldsmedsmora med. Mormor Cecilia hade haft ett bageri så hon bakade alltid goda matbröd som vi åt med hemkärnat smör. På Guldsmedsmora hade de kor så vi fick  råmjölk att göra kalvdans på. Det är så jättegott tycker jag. På senare år fick jag råmjölk av en kollega på Frejaskolan en del år. Korna försvinner mer och mer. Det tycker jag är synd. De betar så vi får ha kvar många växter och småkryp-.

Ni ska ha en fin höst. Kram från bloggtanten Inger 87 år.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards